
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
عيد سعيد فطر بر همه مسلمانان جهان، بويژه اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا، مبارك باد.
عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهمترین جشنها و اعیاد مسلمانان است. در كشورهاي اسلامي، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب میشود و معمولاً با تعطيلي رسمي همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عيد برگزار میکنند. پرداخت زكات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و فردایش) تعطیل است.
در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى هاى ظاهرى و باطنى كه بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاك نموده و به فطرت واقعى خود برمى گردند. خود و مالشات را پاك مي كنند و كينه و نفرت را از خود دور مي كنند. حق الناس را ادا مي كنند و كساني كه از آنان آسيب ديدند مي بخشايند.
امیرمؤمنان على(ع) نیز از همین زاویه به عید فطر مى نگرد و با اشاره به روز عید مى فرماید:
این عید كسى است كه خدا روزه اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است و هر روز كه خدا نافرمانى نشود، آن روز عید است.
آری روز ترك گناه و فاصله گرفتن از زشتی ها و پلیدى ها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است. عید فطر روز بازگشت به فطرت است، این معنا را مى توان از لغت «عید فطر» هم فهمید، چرا كه «عید» به معناى بازگشت و «فطر» به معناى «فطرت و طبیعت» است.
مسلمانان در این روز در اثر یك ماه ضیافت و مهمانى خداوند به صفاى باطن دست یافته و در حقیقت، شخصیت واقعى خویش را بازیافته اند. آرى، فطرت پاك انسان در طول سال در اثر غبارهاى جهل و نادانى و غفلت به انواع گناهان و معصیت ها مبتلا شده و از حقیقت خود دور مى شود و در نتیجه دچار خود فراموشى و خدا فراموشى مى گردد . اما با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضاى معنوى آن ماه و تلاش هاى خویش به یك زندگى نوین دست مى یابد، كه مى توان آن را «بازگشت به خویشتن» نامید .
در روز عید فطر گویى یك مسلمان از نو متولد مى شود، چرا كه طبق گفتار امیرمؤمنان علیه السلام، روزه داران در شب عید فطر از تمام آلودگى ها و پلیدى ها پاك شده اند و كمترین پاداش خود را كه پاكى و پاكیزگى است دریافت نموده اند.
آن حضرت چنین مى فرماید:
اى بندگان خدا بدانید كه كوچكترین چیزى كه براى مردان و زنان روزه دار است، این است كه فرشته اى در روز آخر ما مبارك رمضان به آنها ندا مى دهد: اى بندگان خدا! بشارتتان باد كه [خداوند متعال ] تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید كه بعد از این چگونه عمل خواهید كرد.
شیخ مفید مى نویسد:
این كه روز اول ماه شوال عید اهل ایمان قرار داده شده است، به خاطر این است كه آنان براى قبولى اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از این كه خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیب هاى آنان پرده كشیده و مژده و بشارت از طرف خداوند رسیده است كه ثواب هاى بسیارى براى روزه داران عطا خواهد كرد و از این كه مؤمنین در اثر تلاش هاى شب و روز ماه مبارك رمضان چند مرحله به قرب الهى نزدیك شده اند، حالت سرور و نشاط دارند.
در این روز غسل معین شده و این علامت پاكى از گناهان مى باشد، عطر زدن و بوى خوش استعمال كردن و لباس زیبا و تمیز پوشیدن و به صحرا رفتن و زیر آسمان نماز خواندن همه اش علامت شادى و سرور و از روى حكمت مى باشد.
بدون تردید تك تك مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى كنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یكنواخت و مساوى نیست. زیرا هر كسى نسبت به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت مى نگرد و از آن بهره مى گیرد. زمینه ها، ذهنیت ها، مراتب ایمان و عوامل دیگرى در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارد.
به همین جهت عارف واصل میرزا جواد آقا ملكى تبریزى (ره) روزه دارانى را كه به عید سعید فطر وارد مى شوند، به پنج گروه تقسیم مى كند و نوع نگرش آنان را نسبت به این روز با عظمت توضیح مى دهد.
گروهى از روزه داران حقیقت روزه را نشناخته اند و با زحمت و تكلف از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات خود دارى مى كنند و این را نوعى طاعت مى شمارند و خود را منت دار خداوند مى دانند. آنان از اعضاء و جوارح خود مراقبت نكرده و با دروغ و غیبت و بهتان و افترا و دشنام، به آزار دیگران پرداخته و زحمات خود را هدر مى دهند و در نزد خداى عالمیان منزلتى ندارند، مگر این كه حضورشان در روز عید براى حسن ظن به عنایت خداى بزرگ باشد و در نمازگاه خود در روز عید فطر از گناهان استغفار نموده و طلب آمرزش كنند .
وى عالى ترین مرتبه استقبال كنندگان از عید فطر را از آن روزه داران عارفى مى داند كه لذت نداى خداى جل جلاله، رنج گرسنگى و تشنگى و شب زنده دارى را از یاد آنان برده و با شوق و شكر بلكه با وجد و سكر آن را پیشواز نموده، در سرعت سیر و سلوك و پیشروى به سوى خیر، جدیت به خرج داده و از عمق جان به نداى رب الارباب لبیك گفته اند.
خداوند متعال اعمال را از این گروه به حسن قبول مى پذیرد و آنها را به مقام قرب نزدیك مى نماید. آرى، در حقیقت در سحرگاه عید فطر اولیاء الهى با حضرت حق چنین نجوا دارند:
اى عید عاشقان به حقیقت جمال تو هر لحظه عیدیى رسدم از وصال تو
عید كسان غره شوال و عید من آن ساعتى بود كه ببینم جمال تو
حل مشكلات اقتصادى و اجتماعى در مورد ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى توان به پرداخت زكات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشكلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره نمود . افزون بر این كه در كنار كمك به فقراء، موارد مصرف دیگرى نیز براى زكات فطره در اسلام منظور شده است كه از جمله آنها احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان مى باشد. از زكات فطره مى توان قرض بدهكاران حقیقى و افرادى را كه در راه معصیت و خلاف بدهكار نشدهاند، پرداخت نمود . در ساختن مسجد، مدرسه، پل ها و راه ها و بیمارستان ها و برطرف كردن سایر نیازهاى مسلمانان نیز مى توان از این بودجه مردمى استفاده كرد .
همچنین با این بودجه مى توان باورهاى دینى و اعتقادات مسلمانان ضعیف الایمان را تقویت نمود و كسانى را كه در معرض شبهات و وسوسه هاى دشمنان قرار دارند یارى كرد .
مسلمانان با عمل به این موارد كه با پرداخت زكات فطره انجام مى شود، در حقیقت به بخشى از دعاهاى ماه رمضان – كه در مدت یك ماه بعد از نماز زمزمه مى كردند – ، در روز عید فطر جامه عمل مى پوشانند . گذشته از اینها، پرداخت زكات فطره كه با نیت عبادت و تقرب به خداوند متعال انجام مى شود، نوعى بهره گیرى از مادیات براى رسیدن به معنویات است .
بدین جهت گفته اند كه قبول روزه موكول به پرداخت زكات فطره مى باشد، چرا كه دادن زكات موجب جدایى از تعلقات مادى و هواهاى دنیوى و نفسانى است و انسان مؤمن براى دوام فطرت الهى خویش و بازگشت به عهد فطرى «الست» از هر آنچه رنگ تعلق دارد، باید رها و آزاد باشد و زنجیر مادیات را از پاى خود بركند تا سبك بال به سوى خداوند گام نهد . همچنانكه امام على علیه السلام فرمود: تخففوا تلحقوا؛ سبكبال باشید تا [به مقصد] برسید .
رسیدن به وصال حق با گران بارى و تعلقات بسیار سازگار نیست.خداوند متعال مى فرماید:
« قد افلح من تزكى و ذكر اسم ربه فصلى» ؛
همانا رستگار شد كسى كه [ با پرداخت زكات] خود را تزكیه نمود و آن كه نام پروردگارش را یاد نموده و سپس نماز خواند.
یكى از مصادیق این آیه، عید فطر و زكات فطره مى باشد . در روایات آمده است كه همواره رسول خدا صلى الله علیه و آله روزهاى عید فطر قبل از رفتن به مصلى، فطره را تقسیم مى كرد و این آیه را مى خواند.
حافظ منشین بی می و معشوق زمانی کایام گل و یاسمن و عید صیام است.
اميدواريم همه ما با توجه به خودسازي در اين ماه ارزشمند، طي روزها و ماه هاي آينده نيز در تمامي لحظه ها در رفتار، گفتار و عملكردهايمان درستي و راستي را پيشه زندگي مان كنيم تا ارتباط خود با خدايمان را حفظ نمائيم و بر عهد و پيمان خود با خدايمان كه بويژه در شبهاي قدر، بسته ايم، پايبند باشيم.
تمامی حقوق مطالب برای "وب سایت روستای ایمن آباد و کروکلا بابل"محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.
طراحی و اجرا : کلکسیون طراحی