
در دنياي امروز، کمتر کسي ميتواند منزل و خودروي شخصياش را بدون کولر تصور کند.
اما در خصوص كولر خودرو، شرکتهاي آمريکايي، جزو پيشتازان نصب کولر روي خودرو بودند. خودرو عمري کمتر از ۸۰ سال دارد و تاريخچه کولر ماشين نشان ميدهد که کمپاني پاکارد موتورز براي اولين بار در سال ۱۹۳۹ ميلادي، خودروهايي با سيستم تهويه را روانه بازار کرد.
اما اين سيستم تهويه و خنککننده، کنترلي براي تنظيم دما نداشت و ظاهرش هم چندان مناسب نبود، ضمن اينکه برعکس کولرهاي امروزي، باد را از قسمت عقب ماشين به سمت جلوي آن هدايت ميکرد. بعد از پاکارد، ديگر کمپاني آمريکايي، کاديلاک، در سال ۱۹۴۱ ميلادي، ۳۰۰ خودروي مجهز به کولر را راهي بازار کرد و درنهايت، کمپاني جنرال موتورز در سال ۱۹۵۴ ميلادي، خودروهايي با کولرهاي نسبتا پيشرفتهتري را به جهانيان معرفي کرد.
آمار و ارقام ميگويند که بيش از نيمي از خودروهاي فروختهشده از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۹ ميلادي (۱۳۳۲ تا ۱۳۴۷ خورشيدي) در آمريکا به سيستم تهويه و خنککننده هوا مجهز بودهاند. تمام تلاش شرکتهاي خودروساز براي نصب کولر روي خودرو، تامين آرامش و آسايش سرنشينان آن بوده است اما اين وسيله نوين هم اگر مثل ساير وسايل به درستي مورد استفاده قرار نگيرد، ميتواند باعث به دردسر افتادن شما شود.
در اينجا به ۱۱ نکته مهم و کاربردي براي استفاده هرچه بهتر از کولر ماشين اشاره ميکنيم که خواندن و به خاطر سپردن آنها قطعا به دردتان ميخورد و باعث سلامتي بيشتر شما مي گردد:
۱_ گاز پمپاژ شده توسط کولر خودرو، از طريق داشبورد، خودش را به منفذهاي خروجي ميرساند و از اين طريق سرما را داخل ماشينتان منتقل ميکند. پس بهتر است که هنگام توقفهاي طولانيمدت، خودرويتان را بهگونهاي پارک کنيد که روي داشبورد را سايه بگيرد يا از يک سايهبان روي شيشه جلوي ماشين استفاده کنيد. اينطوري، عملکرد کولر خيلي بهتر خواهد بود.
۲_ کولر ماشين هم مانند هر وسيله ديگري نياز به سرويس سالانه دارد. شما بايد هر سال قبل از فرا رسيدن فصل گرما، خودرويتان را براي سرويس کولرش نزد يک تعميرکار مجرب ببريد.
۳_ گاز کولر هر ۲ سال يک بار بايد شارژ شود. در صورتي که شارژ گاز کولر که فرئون نام دارد، هر ۲ سال يک بار صورت نگيرد، شما پس از روشن کردن آن، ديگر از هواي خنک و مطبوع لذت نخواهيد برد و برعکس، هوايي گرم و مرطوب به صورتتان خواهد خورد!
۴_ گاز فرئون، گازي سمي، خطرناک و مضر است و بنابراين به هيچ عنوان نبايد خودتان اقدام به شارژ گاز کولر خودرو کنيد.
۵_ برخي از باکتريها در فضاي سرد و خنک رشد ميکنند و تکثير مييابند و به همين خاطر، گاهي اوقات که کولر ماشينتان را روشن ميکنيد، بوي نامطلوبي به مشامتان ميرسد. براي پيشگيري از اين مشکل ميتوانيد يک دقيقه پيش از روشن کردن کولر، فن آن را به تنهايي فعال کنيد.
۶_ يکي ديگر از دلايل انتشار بوي بد پس از روشن کردن کولر، وجود انواع قارچهايي است که به خاطر رطوبت در فيلتر دستگاه تصفيه جا خوش کردهاند. راه رهايي از اين مشکل هم بسيار آسان است. کافي است شما فيلترهاي دستگاه تصفيه را هرچند وقت يک بار تعويض کنيد.
۷_ استفاده از کولر خودرو در مسافرتهاي طولانيمدت و برونشهري باعث جلوگيري از خوابآلودگي راننده و گرمازدگي سرنشينان خودرو ميشود.
۸_ دريچههاي کولر را به گونهاي تنظيم کنيد که باد به قسمتهاي عقبي خودرويتان هم برسد و آنهايي که روي صندلي عقب نشستهاند، از گرما کلافه نشوند.
۹_ اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد كه قرار گرفتن در معرض باد كولر شما را دچار حساسيت ميكند، بهتر است يكي از شيشهها را كمي پايين بدهيد.
۱۰_ استفاده نادرست و غيراصولي از کولر ميتواند ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف سوخت را افزايش دهد. براي رهايي از اين اضافه مصرف، ميتوانيد به توصيههاي زير عمل کنيد:
۱۱_ اگر روي داشبورد ماشينتان يک تکه پارچه يا چرم براي زيبايي يا محافظت از آن مياندازيد، قسمتهايي از پارچهتان که روي دريچههاي کولر قرار ميگيرند را سوراخ کنيد.
نكات مهم ديگر:
کولر اتومبيل را زود روشن نکنيد
دانستن برخي نکات ايمني هنگام استفاده از کولر خودرو در فصل گرما ضروري است. مثلا اينکه هيچگاه بلافاصله بعد از واردشدن به داخل خودرو سيستم تهويه هوا را روشن نکنيد بلكه پنجرههاي خودرو را پايين بکشيد و صبر کنيد تا هواي داخل خودرو عوض شود.
بر اساس تحقيقات صورت گرفته، داشبورد، صندلي و سيستم تهويه هواي خودرو از خود گاز بنزن ساطع ميکنند که يک گاز بسيار سمي و سرطانزاست. حتما” بارها بويي شبيه پلاستيک گرم شده را در خودرويتان احساس کردهايد، اين همان بوي گاز سرطانزاي بنزن است. گاز بنزن به استخوانها هم آسيب ميرساند (مسموميت استخوانها) و نيز باعث ابتلا به نوعي از سرطان خون و کاهش سطح گلبولهاي سفيد بدن ميشود. ميزان سطح قابل قبول بنزن در هواي آزاد حدود ۶/۴ ميليگرم در هر متر مربع است؛ درحالي که ميزان بنزن موجود در داخل يک خودروي پارکشده با پنجرههاي بسته بين ۵/۱۸ تا ۳۷ ميليگرم است. حال اگر اين خودرو در فضاي باز و زير نور خورشيد در دماي بالاي ۵/۱۵ درجه سانتيگراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضاي داخل آن بين ۱۸۵ تا ۳۷۱ ميليگرم بالا ميرود که ۴۰ برابر بيشتر از سطح قابل قبول آن است.
افرادي که سوار خودرويي با پنجرههاي بسته ميشوند، بهطور اجتنابناپذيري در معرض تنفس بيش از اندازه اين گاز مهلک و سمي قرار ميگيرند. پس حتما قبل از سوار شدن به داخل خودرو، پنجرهها و در خودرويتان را باز کنيد و بگذاريد هواي سمي و زهرآلود انباشته شده داخل اتاق خودرو خارج شود. بهعبارت ديگر، اين ماده سمي را از فضاي خودروي خود بيرون برانيد.
فيلتر کولر خودرو هم جايي تاريک و مرطوب است که به راحتي عرصه را براي توليد انواع قارچها و ميکروبها باز ميکند و براي اينکه اين موجودات ذرهبيني ما را به دردسر نيندازند، بايد بهطور متناوب فيلتر كولر را تعويض کنيم.
توي تونل کولر را خاموش کنيد
نکته ديگر اين است که کولر، هواي بيرون را به سمت داخل خودرو هدايت ميکند و به همين دليل، روشن کردن کولر يا باز گذاشتن شيشهها در آلودگيهاي شديد، ترافيکهاي سنگين يا داخل تونل به هيچوجه توصيه نميشود. غلظت بالاي ذرات معلق در هواي آلوده که به هواي بسته داخل خودرو راه پيدا ميکند، با ورود به ريهها باعث ايجاد آلرژي شده و براي بيماراني که آسم يا بيماري تنفسي دارند هم حسابي مشکلساز ميشود.
تمامی حقوق مطالب برای "وب سایت روستای ایمن آباد و کروکلا بابل"محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.
طراحی و اجرا : کلکسیون طراحی