
توانا بود هر كه دانا بود. جمله اي است كه همه ي ما آنرا مي دانيم و از محتواي آن باخبريم. اما به نظر مي رسد چندان به آن اهميت نمي دهيم. مهمترين عامل تصادف خودرو در جاده هاي ايران را، خطاي انساني تشكيل مي دهد. يعني آگاهي نداشتن از قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و يا ضعف و كوتاهي در عملي كردن اين مقررات، هنگام رانندگي.
مرگ تكان دهنده سه نفر از اعضاي يك خانواده از روستايمان يعني اكبر كياني به همراه همسر و دختر ده ساله اش كوثر كه نمونه ي آن در كشور كم هم نيست، ما را براي مدتي كوتاه به فكر وا مي دارد چرا اينگونه شد؟ اما جالب اينجاست ساعاتي بعد فراموش مي كنيم و مي شويم همان راننده سابق.
سرعت مجاز و فاصله مجاز دو اصل مهم در رانندگي است كه بسيار در پيشگيري از تصادف اثرگذار است. به نظر مي رسد بسياري از رانندگان به اين مهم توجهي ندارند.
برخي از اصول رانندگي كه بايد رعايت كرد:
۱_ در رانندگی احتیاط همیشه شرط عقل است .و گذشت از عوامل آرامش و موفقيت در رانندگي.
۲_ هیچگاه کسی که از شما سبقت می گیرد را به دید دشمن نگاه نکنيد.
۳_ در رانندگی عجول نباشیم . اختلاف زمان رسيدن به مقصد، بين شهرها كمتر از پنج دقيقه است و بابل تا روستاي ايمن آباد كمتر از يك دقيقه.
۴_ اگر خودروي روبروي شما و در لاين شما در حال سبقت است سرعت خودروي خود را كاهش دهيد تا او بتواند در زمان معين به لاين خود بازگردد، در غير اينصورت دو راه بيشتر نداريد: يا بايد از جاده منحرف شويد و يا چاره اي جز برخورد رو در رو (شاخ به شاخ) نخواهيد داشت.
۵_ يکي از بزرگترين اشتباهات، کلاج گرفتن قبل از ترمز کردن، در دنده هاي بالاتر از یک مي باشد. اين کار باعث شتاب گرفتن ميشه و باعث ميشه خودرو ديرتر توقف کنه.
۶_ تو سرعت بالاتر از ۶۰-۵۰ کيلومتر اگه ترمز خيلي شديد بزنيد امکان قفل شدن لاستيک ها وجود داره. پس ترمز رو چند بار بگيرين و ول کنين.
۷_ براي متوقف کردن يا کم کردن ناگهاني سرعت خودرو، دننده معکوس بسيار مي تواند مفيد باشد.
۸_ در پيچ هاي تند به خودرو فرمان تيز ندهيد.
۹_ هيچ وقت موقع نزديک شدن به مقصد، از دقت خود کم نکنيد.
۱۰_ بعضي جاها اينقدر شيب زياده که ترمز دستي جواب نميده و شما هر کاري مي کنيد که با نيم کلاچ اتومبيل رو بالا ببريد نمي تونيد. در اين حالت کافيه که همزمان با اينکه پاي شما روي ترمز هست، کلاچ رو بالا بياريد تا جايي که دور موتور يکي دو ميليمتر بره پايين ولي ماشين نلرزه، حالا تا جايي که مي تونيد گاز بدين و بعد کلاچ رو بالاتر بيارين.
۱۱_ هيچ وقت هنگامي که مانعي مثل عابر يا اتومبيل سر راه شما سبز ميشه به ماشين فرمون ندين، تو اين جور مواقع ترمز اولين کاريه که بايد بکنيد.
۱۲_ وقتي ترمز مي گيريد (مخصوص” براي ماشين هاي داراي Abs و مخصوص” هنگام بارندگي)، به وسيله آينه حواستون به ماشين هاي عقبي باشه. چون امکان داره اونا نتونن به خوبي شما، ترمز کنن يا شايد نفهميدن که بايد ترمز کنن.
۱۳_ هيچ وقت هنگامي که بهشدت عصباني هستيد (مثلا با كسي حضوري يا تلفني دعواتون شده يا هر چيز ديگه) بلافاصله پشت فرمون نشينيد.
۱۴_ وقتي با سرعت بالا رانندگي مي کنيد هرچقدر هم که حرفه اي هستيد فرمون رو دو دستي بگيريد.
۱۵_ روشن كردن چراغ ها در هواي گرگ و ميش (هنگام غروب و سحر) و هنگام بارش باران كمك زيادي به ساير رانندگان (مخصوصا” افراد عينكي) در ديدن خودروي شما و تخمين فاصله واقعي مي كنه. البته تا حدودی هم میدان دید شما رو بیشتر می کنه.
۱۶_ همیشه به فکر حرکت بعدی باشید.
۱۷_ در هنگام رانندگی در آغاز بارش باران که جاده خیس نشده و نم دار هست خیلی خیلی احتیاط کنید، ترمز میخ نگیرین و سرعت بالا هم نرین.
۱۸_ وارد شدن به شانه خاكي جاده با سرعت بالا = انحراف و چپ شدن خودرو.
۱۹_ بطری آب، آچار، قفل فرمون یا هر چیز دیگه رو طوری تو ماشین بذارید که امکان افتادنش زیر پای راننده نباشه، چون ممکنه ناگهان بره زیر پدال ترمز و وقتی که نیاز به ترمز کردن دارین نتونین ترمز کنین.
۲۰_ هر چقدر هم حرفه ای باشید راننده های دیگه ممکنه همه معادلات شما رو به هم بزنن. مواظب خودروهاي اطرافتون باشين.
)تو یه مصاحبه از شوماخر پرسیدند شما در اتوبانهای بین شهری و داخل شهری هم آرتیست بازی انجام میدید؟ گفت: نه! گفتند: چطور؟ گفت: از ترس رانندگی راننده های دیگه! همه در سطح من نیستند!)
۲۱_ کمربند ایمنی رو قبل از حرکت ببندید نه در هنگام حرکت.
۲۲_ به موتور سیکلت ها (به دلیل آسیب پذیری زیاد)، تاكسي ها (به دليل توقف ناگهاني در هر لحظه و هر مكان)، كاميون ها و همچنين نیسان وانت ها، اصلا” اعتماد نكنيد.
۲۳_ یکی از اشتباهات راننده ها که میشه اسمش رو خودخواهی گذاشت رانندگی در تمام مسیرها (حتی داخل کوچه) با نور بالاست که این کار شدیدا موجب عدم دید راننده مقابل میشه.
تمامی حقوق مطالب برای "وب سایت روستای ایمن آباد و کروکلا بابل"محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.
طراحی و اجرا : کلکسیون طراحی